نوشته شده توسط : مینا

برای اینکه ماشین به درستی کار کند، باید هر چند وقت یک بار روغن ترمز آن را عوض کرد، اگر روغن ترمز ماشین با توجه به مسافتی که می پیماید هر چند مدت یک بار عوض شود، هیچ مشکلی برای ماشین به وجود نمی آید.

بحث روغن ترمز عوض کردن ماشین هم یکی از نکات ضروری در رانندگی است، چرا که همین نکات ریز یکی از سوالاتی است که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی از شما روی کاغذ پرسیده می شود

 

ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم، که چند مدت یک بار باید روغن موتور را عوض کرد، پس با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید و بهتر بتوانید به نمونه سوالات این چنینی در آزمون راهنمایی و رانندگی پاسخ دهید.

 

روغن ترمز ماشین چیست؟

روغن ترمز یک روغن هیدرولیک می باشد که در سیستم های ترمز ماشین به کار می رود، از روغن ترمز برای کارایی هر چه بهتر ماشین استفاده می شود، تا ماشین به خوبی حرکت کند، به موقع عوض کردن روغن ترمز ماشین یکی مهمترین نکات رانندگی است.

 

عوض کردن روغن موتور ماشین چه ضرورتی دارد؟

برای اینکه ماشین حرکت کند در مرحله اول نیاز به کشیدن ترمز دارید، برای اینکه ترمز در ماشین راحت تر عمل کند و دچار گرفتگی نشود، هر چند مدت یک بار باید روغن ماشین را عوض کرد تا هنگامی که در مسیر در جاده ها حرکت می کنید هیچ مشکلی برای ماشین پیش نیاید و با خیال راحت رانندگی کنید.

 

این موضوع در کتاب آیین نامه با ذکر مثال زیاد مطرح شده، و می توان گفت یکی از سوالاتی که همیشه در آزمون آیین نامه مطرح می شود، همین سوال مربوط به عوض کردن روغن موتور می باشد، این موضوع مهمی است که هر چند مدت یک بار باید روغن موتور را عوض کرد.

 

در رابطه با عوض کردن روغن موتور ماشین خود به دو نکته ای که در زیر بیان می شود، دقت داشته باشید؛

 

روغن ترمز ماشین را با توجه ماشینی که دارید عوض کنید، نمایندگانی که در سطح شهر روغن ترمز ماشین را عوض می کنند اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند، شما می توانید از آنها در این رابطه کمک بگیرید.
از روغن های استاندارد و مناسب استفاده کنید و از روغن های که ترکیبی هستند و کیفیت خوبی ندارند، ولی ارزان هستند به هیچ وجه استفاده نکنید چون خیلی زود باعث بروز مشکل جدی در ماشین می شود.
کیفیت روغن ترمز ماشین

به موقع عوض کردن روغن ترمز و همچنین کیفیت روغن ترمز یک مساله مهم در قوانین راهنمایی و رانندگی است، بیشتر کشورها از جمله آمریکا به این نکته خیلی اهمیت می دهند، و برای شهروندان این کشور مهم است که از چه روغن برای ترمز ماشینشان استفاده کنند، تا حدی که انجمن هایی در این کشور گرد هم آمده اند و استاندارد بودن روغن ترمز  و قوانین مربوط به عوض کردن روغن ترمز را در مدت های مشخص برای ماشین  تعیین می کنند.

 

یکی از همین استانداردها  رطوبت هوا و دما می باشد، به استانداردهای از قبیل DOT3وDOT4  که  روی بطری روغن ترمز نوشته شده است، حتما دقت داشته باشید.

 

چند مدت یک بار باید روغن ترمز ماشین را عوض کرد؟

دقت داشته باشید که برای عوض کردن روغن موتور، باید به مسافت های که ماشین طی می کند توجه داشته باشید، هر ماشین با هر کارکردی که داشته باشد نیاز ضروری دارد که هر چند مدت یک بار روغن ترمز آن عوض شود، این مساله در کتاب آموزش آیین نامه زیاد مطرح شده تا شما به ضرورت این نکته دقت داشته باشید، در کتاب آموزش راهنمایی و رانندگی ذکر شده است، که پس از طی کردن مسافت ۳۰هزار کیلومتر   روغن ترمز ماشین خود را عوض کنید و برای مطمئن شدن این زمان به دفترچه راهنمای ماشین خود هم مراجعه کنید.

 

 

نکته قابل توجه

درست است که در کتاب آیین نامه این موضوع ذکر شده است، که پس از طی کردن مسافت۳۰هزار کیلومتر، روغن ترمز ماشین خود را عوض کنید، ولی در بعضی از مواقع اگر رطوبتی وارد سیستم ترمز ماشین شما  شده باشد باید زودتر اقدام به عوض کردن روغن ترمز کنید.

 

چه نکاتی را باید در زمان عوض کردن روغن ترمز ماشین رعایت کنید؟

۱-تعویض روغن ترمز در همه ماشین ها یکسان نیست و هر ماشینی با توجه به مسافتی که می پیماید، زمان مشخصی برای عوض کردن روغن ترمز خود دارد

 

۲-بعد از هر بار عوض کردن روغن ترمز، میزان کار کرد ماشین خود را چک کنید تا به طور دقیق بدانید کی باید دوباره روغن ترمز موتور خود را عوض کنید

 

۳-زمان عوض کردن روغن ترمز ماشین شما بستگی به میزان مسافتی دارد که ماشین شما در طول زمان می پیماید، طول عمر روغن ترمز شما با توجه به مسافت طی شده مشخص می شود.

 

کلام آخر

از دیگر نمونه سوالاتی که همیشه در آزمون آیین نامه پرسیده می شود، این است که چند مدت یک بار باید روغن ترمز ماشین را عوض کرد، اهمیت این موضوع بسیار مهم می باشد، چرا که همیشه این سوال مطرح می شود.

 

می توان گفت مسافت با طول عمر ترمز ماشین رابطه نزدیکی دارد، هر چقدر ماشین مسافت بیشتری را در طول زمان طی کند باید زود به زود روغن ترمز ماشین را عوض کرد.

 

پس به این موضوع دقت داشته باشید و روغن ترمز ماشین خود را به موقع عوض کنید تا هیچ گونه مشکلی برای ماشین شما پیش نیاید و با خیال راحت بتوانید به مسافرتهای راه دور بروید.

 

 

منبع:

https://testdrive-iran.ir/%da%86%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%af%d8%aa-%db%8c%da%a9-%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d8%b1%d8%a7/



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()